AAK

Introduksjon

AAK Group leverer kunnskaps- og teknologibaserte tjenester for krevende miljøer. Høyt, lavt eller dypt – AAK Group har kompetansen og løsningen på de mest krevende utfordringene! Fleksibiliteten i konsernet gjør at det kan levere både høyt spesialiserte tjenester og større totalentrepriser. Selskapene i AAK Group har bred erfaring og høyt kvalifiserte medarbeidere som gjør de i stand til å sette sammen flerfaglige team med effektive metoder, utstyr og verktøy tilpasset det aktuelle oppdrag og kundens behov.

For å fremstå som et helhetlig konsern, men fortsatt la hver bedrift innad i konsernet ha sin egen unikitet, er det utviklet et profil som skal underbygge dette. Profilen har enkelte felleselement, samtidig som de differansierer seg vha farger, bilder og utviklede designelement for hver bedrift. Det er lagt vekt på en fleksibel profil, der man tydelig skal se helheten samtidig som hver enkelt bedrift blir synlig hver for seg. Profilen skal være ren, industriell, litt maskulin, men med en snert som runder det hele av i en litt mer menneskelig form.

 

Til toppen

Fellesfarger

Felles for alle tre bedrifter, er det definert en stødig fargepalett som tas videre fra tidligere profil. Fellespaletten står fint sammen med de øvrige profilfargene, og utgjør en rolig kontrast til de friske primærfargene. Alle bedriftene kan fritt bruke farger fra fellespaletten, men de bør brukes som en sekundærfarge, for å tydelig kunne skille bedriftene fra hverandre vha blant annet primærfarge.

Fellesfarger

Energy Services

Energy Services har fått en frisk palett som sammen har en røff kontrast, med varm farge som komplementerer de kalde. Vil sammen med bildestil utgjøre en industriell stil uten å bli for metallisk og maskulin.

Spesialfarge
Merk at neon-farge ikke gjengis i riktig valør her, da det ikke er mulig å gjengi denne fargen på skjerm.

Energy Services

IRV

Inspirert av metall og kalde farger, har IRV fått en stødig fargepalett uten at den blir for tung. Oransjefargen er det varme alibiet i paletten, og viser til energiaspektet i bedriften. Sammen komplementerer fargene hverandre godt, og gir en mulighet for variasjon i markedsmateriell uten at helheten blir for maskulin og tung.

Spesialfarge
Merk at neon-farge ikke gjengis i riktig valør her, da det ikke er mulig å gjengi denne fargen på skjerm.

IRV

Safety

En fargepalett som tydelig skiller seg ut på markedet med et annerledes og vågalt uttrykk. Spesialfargen som er designet er ei en litt skrikende neon-fersken farge som vil kunne brukes som en ekstra tøtsj på offsett og feks bilfoliering. Øvrig fargesystem har blitt definert med denne fargen som utgangspunkt, men skal gi et litt mer stødig uttrykk, med en fin og naturlig ferskenfarge som base, som tatt fra en av de fantastiske solnedgangene i Romsdalen på høsten.

Spesialfarge
Merk at neon-farge ikke gjengis i riktig valør her, da det ikke er mulig å gjengi denne fargen på skjerm.

Safety
Til toppen

Energy Services

AAK Energy Services leverer prosjektkompetanse i alle ledd, og vi har i symbolet ønsket å legge fokus på det menneskelige aspektet i prosjektene. Den runde sirkelen symboliserer derfor mennesket, menneskelig kompetanse og kultur. Tauet binder mennesket sammen med miljøet, enten det er i høyden eller med bena plantet godt på jorda.

Bruk av symbol
Symbolet brukes hovedsaklig i hvit gjennomgående i profilen, men er tillat å bruke i alle primære profilfarger, i tillegg til svart og hvit. Sørg alltid for at det er tilstrekkelig kontrast i symbolbruken. Symbolet skal alltid brukes i kombinasjon med logo.

Minste størrelse
Minste størrelse for bruk av symbolet er 10 mm.

Energy Services

IRV

AAK IRV er et mekanisk verksted. Symbolet er en direkte link til den godt brukte sveisefakkelen, men med et stadig større fokus på robotisering og automasjon, skal den kunne tas inn i et mer teknologisk standpunkt også. Symbolet symboliserer energi og forandring, noe som er gjennomgående i alt arbeid IRV foretar seg – enten det er med menneskelig arm eller robotarm.

Bruk av symbol
Symbolet brukes hovedsaklig i hvit gjennomgående i profilen, men er tillat å bruke i alle primære profilfarger, i tillegg til svart og hvit. Sørg alltid for at det er tilstrekkelig kontrast i symbolbruken. Symbolet skal alltid brukes i kombinasjon med logo.

Minste størrelse
Minste størrelse for bruk av symbolet er 10 mm.

IRV

Safety

AAK Safety utvikler utstyr og kurs for å sikre folk i høyden. Deres kjernekompetanse ligger i å utvikle folk, produkt og bransjen, og setter med det standarder for hvordan sikkert arbeid i høyden skal utføres. Inspirert av den universelle godkjenningshaka, er det utviklet et symbol som gjenspeiler kjernekompetansen, hvor haka ses på som et sikkerhetsnett for de som jobber i høyden. AAK Safety passer på folk i høyden!

Bruk av symbol
Symbolet brukes hovedsaklig i hvit gjennomgående i profilen, men er tillat å bruke i alle primære profilfarger, i tillegg til svart og hvit. Sørg alltid for at det er tilstrekkelig kontrast i symbolbruken. Symbolet skal alltid brukes i kombinasjon med logo.

Minste størrelse
Minste størrelse for bruk av symbolet er 10 mm.

Safety
Til toppen

Campton

Campton er en stram, men myk font med geometrisk skjelett som står fint til både eksisterende logo og øvrig profil. Fonten myker opp uttrykket uten å miste maskuliniteten. Campton er en bred fontfamilie med 18 snitt, som alle kan benyttes i markedsmateriell til AAK. Her vises et lite utvalg av fonten. Hele fonten, eller snitt av den, kan kjøpes på myfonts.com.

Intern kommunikasjon
Det skal alltid etterstrebes å bruke Campton i AAKs kommunikasjon, men noen ganger er ikke det mulig pga manglende lisenser mm. I slike tilfeller, feks ved interne dokument, kan Arial eller Calibri benyttes. Disse finnes som standardfonter på de fleste maskiner i dag.

Campton

Titler

I all kommunikasjon fra AAK, skal det på titler være en strek under tittel i profilfarge. Lengden og tykkelsen på streken må tilpasses det mediet det skal presenteres på, men her kan det godt være en usymmetri for å bryte litt med det ellers stramme uttrykket. Her er det viktig å være konsis, slik at linjetykkelse blir lik på lik flate, med like avstander fra tittel og ned til linja.

Titler
Til toppen

Bilder

I markedsføring, skal bilder stå sammen med fargeflater for at det skal være en tydelig avsender. Bilder skal da alltid brukes i svart/hvit. Dette for å få en god kontrast til fargeflatene, med gjennomsiktighet over bildet, samtidig som vi ønsker at bildene sammen med den friske fargepaletten skal ha et røft og industrielt preg. Svart/hvite bilder er også litt mindre sårbare, men man skal selvfølgelig alltid etterstrebe gode bilder med fokus på detaljer for den ultimate effekten. Fargeflaten skal i størst mulig grad brukes transparent over deler av bildet.

Bilder

Fargefelt

Bilde + transparent fargeflate kan også kombineres med heldekkende profilfarge. Dette gjør det enklere å legge på tekst.

Fargefelt

Sidestilt felt

I annonsmateriell og noe markedsmateriell vil det være hensiktsmessig å ikke la fargene ta overhånd. Da kan man bruke fargefeltene sidestilt, med stort eller lite bilde under/bak. Her kan man da feks kombinere med et hvitt felt ved siden av med tydelig tekstbudskap. Dette egner seg godt i feks annonser og på nettside.

Sidestilt felt
Til toppen

Arctic Volume White

Arctic Volume White er et hvitt, høybulket, matt fullbestrøket papir tilgjengelig i flatevekter fra 90–300 g/m². Den matte overflaten gir perfekte trykkresultater og førsteklasses bildegjengivelse samtidig som papiret har en naturlig følelse. Papiret egner seg derfor veldig godt både for å gjengi tekst, fargeflater og bilder, som alle er en vesentlig del av AAKs profil. Arctic Volume White er tilgjengelig som FSC™.

Du kan lese mer om papiret på Arctic Paper sine nettsider.

Til toppen

T-skjorter

Det er utviklet en illustrasjonsstil, som skal kunne gå godt sammen med øvrig profil og designelement. Denne illustrasjonsstilen kan eksempelvis brukes når det skal designes t-skjorter eller øvrig markedsmateriell med behov for illustrasjoner. Stilen er laget for å skape en helhet i alt materiell uten at man trenger å alltid ha med designelementet. Tanken er at illustrasjonsstilen som er utviklet i denne omgang på t-skjorter til AAK Safety, også med fordel skal kunne tilpasses med andre element til de andre AAK-bedriftene, for å få en fin helhet også på tvers av bedriftene.

T-skjorter

AAK Safety

For AAK Safety har vi valgt å silketrykke motivene i neon PMS 805 for å få en sterk kontrast til den blå t-skjorten. Motivene, som har tynne streker, kommer da likevel tydelig fram på skjorten – og gir et fint blikkfang.

AAK Safety
Til toppen