Den lille byen med de mange mulighetene
Norges Tindehovedstad ligger i hjertet av vakre Romsdalen, rett ved fjorden og de bratte tindene. Byen byr på et variert utvalg av kaféer, spisesteder, butikker og aktiviteter.
Bystrukturen til Åndalsnes er designet med tanke på at du skal ha rette linjer til ulike fjell, og etterkrigsarkitekturen til byggene har med seg en nydelig fargepalett og fine detaljer. Det har vi tatt med oss inn i identiteten, hvor vi gjennom designelement, farger, bilder og typografi ønsker å forene det levende, moderne sentrum med de fine linjene i arkitekturen.
Velkommen til Åndalsnes – Norges Tindehovedstad.
Logoens utforming
Logoen er en eksisterende logo for Norges Tindehovedstad, som tas i bruk for Åndalsnes Sentrum. Den er tilpasset litt med tykkere linjer for å få en tydeligere synlighet på skilt og digitale flater.
Logovarianter
Logoen skal i hovedsak brukes i sort. Til bruk på foto eller mørke flater, tillates også bruk av hvit. Logoen kan også i enkelte tilfeller brukes med sort boks bak.
Materialbruk
Logoen kan brukes i materialfarger, preging eller freses ut i ulike material som støtter opp om identiteten.
Skalering
Logoens konstruksjon skal alltid skaleres proporsjonalt. Proporsjoner eller størrelsesforhold kan ikke endres. Logoens konstruksjon består av elementenes plassering i forhold til hverandre.
Friområde
Friområde er angitt som høyden på skjermingene. Innenfor logoens friområde skal det ikke plasseres noen elementer, tekst e.l. Dette gjøres for å beholde en luftig og verdig fremstilling av logo. Feil bruk av logo vil undergrave identiteten.
.
Minimumsstørrelse
Minste størrelse angir hvor liten logo kan være før den mister lesbarhet og gjenkjennelseseffekt. Selv om vi oppgir minstestørrelse her, er det viktig å vurdere størrelsen i sammenheng med hvilket medie den skal brukes i.
Fargepalett inspirert av byens arkitektur
Fargepaletten er inspirert av Åndalsnes sentrums kvalitetsprogram. Fargene er justert og modernisert, men uten å miste etterkrigspreget.
Alle fargene tillates brukt gradert ned til 10 prosent gradering.
Sommersol
Pudderrosa
Grønn
Blågrå
Varmgrå
Sjøgrønn
Terracotta
Byen ved fjorden og de bratte tindene
Det er designet et utvalgt bakgrunner som viser sentrum, fjord og fjell. Disse kan brukes illustrativt bak tekst feks i sosiale medier. Illustrasjonene er laget ferdig i et utvalg fargekombinasjoner, utsnitt og format, tilgjengelig for bruk for alle som har butikker og kaféer i sentrum.
Levende sentrum
Som et designelement til identiteten bruker vi sirkelen med «levende sentrum» for å gjennomsyre at dette er et sentrum vi ønsker skal leve og blomstre – og aktivitetene skal gjenspeile dette.
Bruk av element
Elementet kan brukes sammen med bakgrunn eller plasseres på et bilde i hvitt eller svart. Sammen med elementet brukes logoversjon uten svart boks bak for en bedre helhet.
Historiske vibber og et levende sentrum
Bildene som brukes for Åndalsnes Sentrum / Tindehovedstaden skal vise de fine linjene og fargene i arkitekturen, samtidig som vi skal vise frem et levende sentrum med folk, kaféliv og handel. Vi må gjerne også vise fjella og fjorden, men i tilknytning til sentrum og hvordan linjene går fra sentrum og til de utvalgte fjellene.
URW Form
URW Form er en moderne og stram sans serif font bestående av mange skriftsnitt, som gjør den fleksibel å bruke både i trykksaker og digitalt.
URW Form er tilgjengelige via Adobe Fonts som en del av Adobe Creative Cloud.
Alternativ gratis primærfont: Barlow Condensed
.
Layout og uttrykk
Bruk av luft og kontraster i typografien er viktig for å fremheve deler av teksten, bilder og illustrasjoner.
.
Sekundærfont
Arial kan brukes når designfontene ikke er tilgjengelig eller hensiktsmessig å bruke. Alle snitt kan brukes.
Arial er standardfont og gratis.
Gavekort
Gavekortet skal erstatte dagens «Mannengavekort» og skal fungere både for sentrum og Alti. Vi har derfor valgt å ikke sette logoer på selve forsiden av kortet. Logoene til Alti og Tindehovedstaden vil komme på baksiden av kortet sammen med øvrig informasjon.
Infoskjerm
Det er designet PPT-maler for infoskjerm. Disse har de ulike bakgrunnsgrafikkene som valg. Der en har tilgang på designfont, bør denne brukes. Ellers er det også mulig å bruke sekundærfont her. Det er laget rene grafiske infoskjermer for enkel bruk for alle.
Kaffekopper og papirposer
Helhet og felles merkevarebygging er viktig for å fronte Åndalsnes sentrum som en levende by. Vi har derfor designet trykk og merker til takeaway-kopper som alle kaféer og spisesteder i sentrum kan kjøpe inn felles. Kanskje kan man kjøpe inn felles takeaway-poser og?
Rene linjer – friske bilder
Tydelig avsender, fleksibel bruk. Vi ønsker at flest mulig av butikkene og kaféene skal kunne bruke profilen, og har derfor laget en verkøtykasse med bakgrunner og element til sosiale medier. Kombiner dette med egne bilder (men ikke på samme slide) og typografi for rene stories og swipe-innlegg.
Retningslinjer for skilting
Det er viktig med en helhetlig skilting i sentrum – fra turnpark til parsellhage. Det er designet idéskisser for skilting i sentrum med utgangspunkt i den grafiske profilen. Her er det designet to varianter – et stort bakkeskilt for «her er du» og et stolpeskilt å vise hvor du må gå.
Materialvalg: sort matt firkantet stål.
Her er du
Det skal etterstrebes å bruke bakgrunnene med illustrasjon i ønsket farge, enkle budskap med bruk av korte titler med godt lesbar tekst i designfont. Her er det også plass til Tindehovedstaden nede og «Levende Sentrum» oppe.
Gå dit
Her brukes sort matt fargeflate med hvit font og enkle budskap med pil for å tydeliggjøre hvilken retning man skal gå. Plasseres på utvalgte steder i sentrum.