Rauma

Wow!

 

I 2006 fikk Rauma for første gang egen visuell identitet. Logo og visjonen «Verdens beste kommune for naturglade mennesker» ble lagd. Det førte til en stolthet innad i kommunen, og var noe bygd og by samlet seg rundt.

Nå har identiteten fått seg et løft. Den har blitt piffet opp og rustet den for fremtiden med oppdatert logo, fargepalett, typografi og digital designmanual. Identiteten skal være samlende og skape wow-effekt. Den skal være enkel, tydelig, glad, fargerik – og ikke minst; lett å bruke for alle! Bring byen til bygda, og bygda til byen. Bygg identitet og stolthet.

Til toppen

Rettigheter ved bruk

 

Rauma-logoen kan brukes av alle bedrifter i Rauma for å markedsføre sted, bygge stolthet og identitet. Logoen kan brukes på alt av materiale du bruker for å markedsføre deg selv og bedriften din, men det er ikke lov å bruke logoen kommersielt for å tjene penger på et produkt som du setter Rauma-logoen på. Dersom du har spørsmål om bruk av merkevaren, kan Nordveggen kontaktes på post@nordveggen.no

 

For eksempler av Rauma-logo i bruk, se lenger ned i denne designmanulen.

Til toppen

Logo «Naturglede»

 

I tillegg til logo med visjonen, er det definert en forenklet versjon med kun «Naturglede». I tilfeller hvor man bruker visjonen stort som designelement, kan det være naturlig å bruke denne forenklede versjonen i tillegg – så det ikke blir «smør på flesk».

I andre tilfeller, hvor man skal markedsføre Rauma, Åndalsnes, Romsdal og Naturglede – vil dette kanskje være rett versjon?

Man står fritt til å bruke denne versjonen hvor, og når man vil.

Logoen har rund bakgrunn, noe som gjør at den er enkel å sette på alt av markedsmateriell. Plasser den på som klistremerke på hjelmen, legg den inn i omslaget på boka, stemple den på handleposen – Bruk den! Det er det viktigste! Synlighet bygger merkevare!

Om man i noen tilfeller ønsker å bruke logoen uten bakgrunn, er det også lov. Men da skal logoen kun plasseres på rene fargeflater slik at man beholder lesbarheten i logoen. En urolig bakgrunn vil være forstyrrende for lesbarheten og undergrave merkevarebyggingen.

 

Farge- og materialbruk

Logoen kan brukes i svart, hvit, eller i hvilken som helst farge fra fargepaletten. Eneste regelen er at man må ha god kontrast til bakgrunnen og bruke gode fargekombinasjoner. Om ønskelig kan man også bruke prosent av fargene. Logoen kan også brukes i materialfarger, preging eller freses ut i ulike material som støtter opp om identiteten.

 

Plassering av logo

En logo bør alltid få en verdig plassering. Om logoen plasseres på et foto eller på annen bakgrunn med forstyrrende elementer, er det viktig å plassere den slik at den får en mest mulig nøytral bakgrunn slik at logoen kommer tydelig frem.

 

Logo i liten størrelse

Man kan fritt skalere ned logoen til små størrelser, men vær oppmerksom på å beholde lesbarheten i logoen. Feil bruk av logo vil undergrave identiteten og forringe markedsføringen av Rauma.

 

Filformater

Oppe til høyre kan du laste ned logoen i svart, hvit og i viste farger som PNG (300dpi). Du kan også laste ned trykkfiler i svart og hvit som AI og PDF. Om du ønsker logoen i en annen farge, kan du endre AI-filen til ønsket farge fra fargepaletten og lagre i ønsket filformat.

Til toppen

Visjon som designelement

«Verdens beste kommune for naturglade mennesker» er Rauma kommune sin visjon. Denne kan man være stolt av og løfte frem hvor stort man vil, og i hvilken farge man ønsker – dempet og delikat, eller kanskje knæsj og fargerik?

Man kan fritt tilpasse typografien til flate som skal designes. Man kan endre skriftsnitt, velge mellom versaler og minuskler og tilpasse så det blir kult og tydelig! Less is more!

Til toppen

Logo som designelement

Rauma-logoen kan brukes som designelement, som utsnitt, eller i sin helhet. Man kan bruke det ton-i-ton, eller i kule kontrastfarger. Dette må tilpasses materiellet det skal brukes på, og man må ta hensyn til at det ikke stjeler oppmerksomhet fra evt. annen viktigere informasjon.

Om man skal bruke dette som designelement er det viktig at man tar på seg designbrillene slik at bruken og utsnitt blir fint og ikke harry. Dette krever blikk for design!

Til toppen

Mørk Grønn

Hex
00281a
RGB
0 40 26
CMYK
100 51 72 75
PMS
627 C

Grønn

Hex
#00ab84
RGB
0 171 132
CMYK
77 0 60 0
PMS
Green C

Lys Grønn

Hex
#00ffb1
RGB
0 255 177
CMYK
64 0 45 0
PMS
3385 C

Blå

Hex
008cff
RGB
0 140 255
CMYK
100 31 0 0
PMS
3005 C

Mørk Blå

Hex
000092
RGB
0 0 146
CMYK
100 80 27 25
PMS
Reflex Blue C

Fiolett

Hex
410099
RGB
65 0 153
CMYK
94 100 0 0
PMS
Violet C

Lilla

Hex
c028b9
RGB
192 40 185
CMYK
47 84 0 0
PMS
Purple C

Rosa

Hex
e50695
RGB
229 6 149
CMYK
12 91 0 0
PMS
Rhodamine Red C

Rubinrød

Hex
d50057
RGB
213 0 87
CMYK
9 100 22 3
PMS
Rubine Red C

Rød

Hex
f5333f
RGB
245 51 63
CMYK
0 88 68 0
PMS
Red C

Oransje

Hex
ff5100
RGB
255 81 0
CMYK
0 77 100 0
PMS
Orange 021 C

Gul

Hex
ffff00
RGB
255 255 0
CMYK
0 0 95 0
PMS
102 C

Hvit

Hex
ffffff
CMYK
0 0 0 0
RGB
255 255 255

Svart

Hex
000000
RGB
0 0 0
PMS
Neutral Black
CMYK
0 0 0 100

Fargepalett

 

Raumaprofilen har en stor og moderne fargepalett man blir glad av! Man kan bruke fargene i 100 %, eller velge å bruke prosent av en farge. Man kan bruke ton-i-ton farger, eller kjøre på med glade fargekontraster – det viktige er at man tilpasser budskapet på ulike flater.

Den moderne fargepaletten står godt sammen med historiske fargepaletten til Åndalsnes sentrum fra 1950-tallet (Denne er under definering. Se kart nede til høyre).

I tillegg til en fargerik palett, vil naturmaterialer og naturpapir være med på å danne riktig uttrykk og knytte link til naturen som omgir oss.

 

Til toppen

Font

 

Hovedfont

Hovedfonten til Rauma er URW Form. Dette er en moderne sans-font som opprinnelig er inspirert av den tidløse klassikeren Futura. URW Form er en blanding av klassiske og moderne geometriske skriftyper, som ivaretar de grunnleggende reglene for god typografi – og god design! Fonten har mange skrifsnitt og finnes i 80 sliker og bredder, noe som gjør den til en allsidig font. URW Form skal brukes til alt av titler, undertitler osv.

Ved store tekstmengder kan det være fint å ha en lettlest serif-font. Vi har derfor definert Mrs Eaves XL Serif. Denne skal kun brukes på brødtekster i større mengder. Aldri på titler og undertitler, da dette vil skape et annet og feil uttrykk for profilen.

Fonten kan kjøpes, men er også inkludert i Adobe Fonts dersom en har lisens der. Du finner linker til kjøp oppe i menylinjen.

 

Sekundærfont

Arial kan brukes når hovedfonten ikke er hensiktsmessig å bruke, eller tilgjengelig. Alle snitt kan brukes.

Arial er standardfont og gratis.

 

Til toppen

Eksempler på profil i bruk sammen med en annen profil

 

Man kan fritt benytte hvilken som helst farge på logo. Dette gjelder alle tre logovarianter. For mange vil nok svart eller hvit være en nøytral variant som lett glir inn i egen profil og markedsmateriell. For andre vil det kanskje være naturlig med logoen som en frisk fargeklatt.

Se informasjon om rettigheter for bruk av logo øverst i designmanaulen.

Til toppen